Voor de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt is de kogel door de kerk. Tolheffing in Duitsland komt er op de autobahn en op autowegen, de zogenoemde Bundesfernstrassen ofwel de wegen met A- en B-nummers.

Andere wegen vallen buiten de omstreden plannen van de CSU-politicus, waartegen onder meer Nederland fel protesteert.

Hoe de tol in de grensstreek precies uitpakt, houdt Dobrindt nog even voor zich. In een interview met de krant Münchner Merkur van woensdag zegt hij met het oog op de B-wegen wel dat de plannen “zo zijn dat er in ieder geval geen discussie ontstaat over het kleine grensverkeer”.

Het tolplan stuit niet alleen op bezwaren in de buurlanden maar ook bijvoorbeeld in de deelstaten die aan Nederland grenzen. Gevreesd wordt dat winkeliers en horecaondernemers in de grensstreek de rekening gepresenteerd krijgen. Ze zijn bang dat de Nederlandse klanten wegblijven als zij ‘entreegeld’ moeten betalen voor Duitsland.

Het wetsontwerp is klaar, aldus Dobrindt. “Ik zal het eind deze week presenteren.” Als lokkertje voor de politiek zegt hij dat de verwachte inkomsten “duidelijk hoger” zullen uitvallen dan de vooraf berekende 300 miljoen. “En dat elk jaar.”

Duitsers krijgen de tol gecompenseerd via een lagere motorrijtuigenbelasting, buitenlanders niet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl